What's new

Terug naar school met een gezonde lunchbox

Terug naar school met een gezonde lunchbox
01/09/2021

Het is vandaag 1 september en dat kan maar één ding betekenen: back to school! Sommige kinderen zijn misschien wat meer enthousiast om te gaan dan anderen. Het is belangrijk dat je je kinderen een gezonde, evenwichtige maaltijd meegeeft naar school. Hoe je dat precies doet? Dat lees je hieronder!

  1. Wit brood is niet zo gezond als grijs of volkorenbrood (nog beter). Af en toe kan je een 'cheat day' inlassen, maar probeer zeker de helft van de tijd donker brood in de broodtrommel te voorzien.
  2. Let op met vetten en suikers. Ingrediënten zoals bewerkt vlees (salami, worst, ...) of suikers (chocopasta) zijn natuurlijk superlekker op de boterham, maar ook hier telt de regel: overdaad schaadt. Ga in plaats daarvan op zoek naar gezonde vervangers zoals rosbief, kipfilet of suikervrije chocopasta.
  3. Vermijd vruchtensappen zoals fruit- of appelsap. Dit lijken gezonde drankjes, maar jammer genoeg zitten ze boordevol suikers. Water is en blijft het gezondste om te drinken! Maak je water wat aantrekkelijker door er bijvoorbeeld blauwe besjes, frambozen en citroen aan toe te voegen. Op deze manier krijgt het water een kleurtje en ziet het er direct veel fleuriger uit. 
  4. 'Pimp' de lunchtrommel van je kinderen. Maak eens gekke figuurtjes van de boterhammetjes en je zal zien dat alles veel sneller opgegeten wordt! 

Bovenstaande regels zijn natuurlijk maar richtlijnen. Uiteraard moet je af en toe jouw kids eens extra verwennen met een boke met choco of een snoepje erbij... Daar zijn we tenslotte ouders voor, toch?

Het Franssen Keukens-team wenst iedereen een plezant, nieuw schooljaar toe!

Ik ga akkoord